Thursday, January 12, 2012

Aku ingin sekali..

Aku ingin sekali merasakan benar benar jatuh cinta kepadaNya.

Aku ingin sekali benar benar merasakan solatku sebagai tanda kasihku padaNya.

Aku ingin sekali merasakan tiap saat dalam hidupku, dipenuhi rasa cinta kepadaNya.

Aku ingin sekali merasakan cintaku pada saudaraku adalah kerana cintaku keranaNya.

Aku ingin sekali menyintaiNya dengan segenap jiwaku dan membuat yang terbaik dalam apa jua keadaan demiNya.

Aku ingin sekali merasakan manisnya Imaan.

Aku ingin sekali..

Wednesday, March 23, 2011

jakarta~

jagonya ayam!

Catatan Perjalanan Jakarta.(1-4feb)

Bismillahhirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, ku bersyukur kepada Allah kerana telah member peluang pada diri ini untuk menjejakkan kaki ke bumi Jakarta itu..

Sungguh, perjalanan ini mmg dimudahkan olehNya. Dan ku bermohon sungguh2 agar dapat kutemui hikmah dalam kembara Jakarta ini.


Tak pernah ku sangka kewujudan sebuah Rumah Islam(RI)..sungguh, ia adalah begitu ideal dalam fikirankanku..dengan berbekalkan ikatan akidah, berbelas-belas orang tinggal dalam satu rumah, berbagi rasa, mengikat janji setia, bersatu untuk menegakkan agama Allah..sungguh yg terbayang, setakat 5-6 org mungkin tak menjadi halangan, tapi bila sampai 19 org..subhanallah.


Di rumah itu, segalanya indah bagiku, mungkin kerana disini aku melihat indahnya ukhwah itu. Ukhwah yang terhasil hasil usaha tulus untuk mendekatkan diri pada Pencipta.


Walau masing-masing antara mereka sibuk dalam mengejar cita, tapi, tetamu disambut ramah, segalanya berjemaah.
Makanya, aku yang makin jauh dari tarbiyah ini, merasa bagai ditarik-tarik ke jalan itu.
rindu oh rindu.


Niatnya ke Jakarta, mahu melihat kehidupan sahabat2 disana. Mungkin ada yg boleh dipelajari dan mungkin dapat mendalami dengan lebih mendalam erti hidup sebenar. Konsep kali ni, redah sahaja…


Ketibaan di sambut ramah.


Mungkin satu kelemahan diri, kurang pandai menyesuaikan diri dengan insan yg baru dikenali ditambah lagi yg lebih berusia;). ( 1st batch kat sbpikp ). Makanya, sy memilih berdiam diri dan memerhati(kalau x ttido;)).


Tak dapat dinafikan, rasa sebak di hati saat mendengar pengisian dari kak sofi. Bukan tafsir ayat 122-124 surah al-baqarah yg disebakkan. Yang dikenang saat itu adalah masa2 di Kolej Teknologi Timur dulu. Saat2 bersama sahabat2 mendengar pengisian dari seorang akak yg tabah membonceng motor di malam hari bertemu kami.


Kembara di Jakarta- bersama akak2 dari Mlysia-kak ain, kak sofi, kak lah, along,kak ummu, akak2 dari hanan, akak2 dari zilal..

Ke CP-central park

Ke Ce el -CitraLand

Ziarah di malam hari ke zilal

Ke pasar

Ke Tanah Abang

Menaiki busway

Ke baitul quro

Ke toko buku

…sekali lagi diri ini berasa bagai berada dalam sebuah keluarga…




Sunday, March 6, 2011

salam alaik...

alhamdulillah, dah hampir 2 mggu kembali ke kolar semula..rasa lebih segar utk hidup kat bumi india ni, ni kira dah dapat adapt kot kan? setaun setengah ambil masa nak adapt!lama betul...

ehe, maybe tu yg susah skit nak mesra dengan org yg baru jumpa...muka ketat ja, x pun senyum2 malu..
kalau dah lama kenal, baru bleh mesra..aisy2, x best la camni kan...bukan boleh jumpa lama2 pun, masa dah terhad, dah makin besar katakan

***************************

dah membesar ni, jarang dah dapat kumpul smua adik beradek..
rndu2..
balik mesia aritu sempat kumpul tak sehari ja kot..huhu



Sunday, January 9, 2011

Usaha=berjaya, insyaAllah~

Cadar baru!, semangat baru!.

Catatan kisah semalam...
Malam digantikan siang, itulah tanda kehebatan tuhan..
Malam ini, sedang aku tekun menelaah physiology-special senses, tetiba kedengaran bunyi kendaraan di luar.
Rupanya,mereka yg ke bangalore(bandar yg jaraknya 2jam dari sini) sudah pun pulang.

Menjadi kebiasaan, bilik di ground floor tmpat prtama yg akan dituju utk btemu sahabat yg drndui(kueh2,perasan sungguh),dan mgkin juga utk melepaslan hajat yg tsmpan slma 2jam perjalanan.

Aku menyambut seadanya,bgitulah aku sejak akhir2 ini(sejak kecuakan exam melanda-arap2 'exam' yg pasti tiba itu sntiasa aku ingati agar selalu cuak utk dekat dgn Allah selalu)..

Tiba2 dgn surprisenya, cadar yg didalam gambar di atas dihulurkan padaku..
Oh,sgguh terharu.
Tinggi juga kasih sayang yg ditunjukkan mereka pdku.:-D
Tenkayu pd huda aziz, trah,n fatin.
Wlaupun bkan besdayku, ku dpt cadar baru..
Alhamdulillah.

Mcm srg shbt slalu ckp, i love u, but always rmmber that Allah luv u MORE than i do!

Thursday, January 6, 2011

di petang yg hening ini, angin sepoi2 bahasa bertiup membawa aku ke memori lalu...
betapa, usaha tangga kejayaan kita praktiskan bersama...

dan hari ini, kau buktikan lagi kejayaan itu, hasil usaha gigihmu..
hehe, tahniah skali lagi buatmu sahabat;)--cik khalida
moga langkahmu bertambah panjang dan makin laju...

hueh, doakan aku wes...

Monday, December 20, 2010

Selamat berjuang!


Kasih sahabat pada sahabatnya,
Kasih para sahabat nabi pada nabi yg tercinta,
Kasih ibu bapa pada anaknya,
Kasih guru pada anak didiknya..

Tinggi lagi kasih Allah pd hambaNya..

Kejar lah kasih ilahi, andai terketuk pintu hati..


*** ***
...selamat berjuang!.entah kenapa terasa sayu dan sayu hati ini,apabila getar suara seorang brnama teman mengungkan ini...
Besar maknanya bg ku..

Walau hati sayu,cuba dikawal emosi(bajet tabah skit)
Moga terus melangkah laju!

Sunday, December 19, 2010

Hero to zero..

17-19dec2010.
Mount view resort.
Nandi hills.

Pertemuan yg brmakna..

Thursday, December 9, 2010

Pagì dè kolar~

Assalamualaikum..
Pagì dè kolar(mcm bhsa perancis pun ada..=D)

Katanya sekarang winter, patut kesejukan melampau di sini..
Katanya juga, bglore n kolar 500 feet dari aras laut..
N dats explain everything...

Lama rasanya x nikmati pagì hari di dpn hostel..
Tetiba nampak kluar ASAP DARI MULUT..FUH3..

....bpg-pgianlah cik huda...

Friday, December 3, 2010

Assalamualaikum Teman-Teman =)

Assalamualaikum Teman-Teman =)

Penawar Kepenatan , Amalkanlah di ajar oleh Rasullullah S.A.W


Penawar Kepenatan, amalkan...


Bagi mengatasi kepenatan melaksanakan tugas-tugas seharian sama

ada di hostel mahupun di tempat belajar, bolehlah jadikan petua yang

diajar oleh Rasulullah s.a.w. kepada puteri kesayangannya Saidatina

Fatimah sebagai penawarnya.


Suatu hari Saidatina Fatimah mengadu kepada suaminya
Saidina Ali bin
Abu Talib tentang kesakitan pada tangannya kerana keletihan menggiling
gandum untuk membuat roti. Saidina Ali berkata :


"Bapa kamu telah datang membawa balik tawanan perang. Berjumpalah

dia dan mintalah seorang khadam untuk membantu mu."


Saidatina Fatimah pergi bertemu bapanya dan menyatakan hasrat untuk

mendapatkan seorang khadam bagi membantu tugas hariannya di rumah.

Bagaimanapun Rasulullah s.a.w. tidak mampu memenuhi permintaan anak

kesayangannya itu. Lalu
Baginda s.a.w. pergi menemui puterinya serta
menantu itu. Baginda s.a.w. berkata:


"Apa kamu berdua mahu aku ajarkan perkara yang lebih baik daripada

apa yang kamu minta daripadaku? Apabila kamu berdua berbaring untuk

tidur, bertasbihlah (Subhanallah) 33 kali, bertahmid (
Alhamdulillah)
33 kali dan bertakbir (Allahuakbar! ) 33 kali. Ia adalah lebih baik untuk

kamu berdua daripada seorang khadam."


Inilah penawar ringkas yang Nabi s.a.w. ajarkan kepada anak dan

menantunya bagi meringankan keletihan dan kesusahan hidup mereka

berdua.


Saidina Ali terus mengulang-ulang kalimah-kalimah Rasulullah.s. a.w.

ini.


Katanya "Demi Allah aku tidak pernah meninggalkannya semenjak ia

diajarkan kepadaku."


Sayugia dicadangkan kepada sahabat-sahabat,
yang merasai kepenatan setelah melakukan tugas-tugas harian supaya

mengamalkan membaca '
Subhanallah' (33 kali), 'Alhamdulillah' (33 kali)
dan '
Allahuakbar' (33 kali) pada setiap malam iaitu sebelum melelapkan
mata.


Lakukanlah dengan penuh ikhlas dan istiqamah (berterusan) , Insya-

Allah petunjuk Nabawi ini mampu menyelesaikan bebanan-bebanan

hidup seharian kita. Akan terserlah
ceria di wajah pada keesokan hari
dengan
senyuman.

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"

(Sabda Rasulullah SAW)


"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni

bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya,

maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."



Friday, November 26, 2010